
Peki neymiş bu
İHA’lar? Neden bu kadar çok tercih edilmekteler? Hangi alanlarda kullanılırlar?
Türkiye’de bu teknolojiye yönelik yapılan çalışmalar neler?
İnsansız Hava Aracı, kısaca İHA (Unmanned Aerial Vehicle – UAV), içinde insan operatör taşımayan motorlu hava araçlarıdır. Drone olarak da bilinmektedir. Uzaktaki bir pilot tarafından kumanda edilebileceği gibi otopilot sistem sayesinde kendisini de tamamen yöneterek verilen görevi yerine getirebilmektedir.
İnsansız Hava Aracı, kısaca İHA (Unmanned Aerial Vehicle – UAV), içinde insan operatör taşımayan motorlu hava araçlarıdır. Drone olarak da bilinmektedir. Uzaktaki bir pilot tarafından kumanda edilebileceği gibi otopilot sistem sayesinde kendisini de tamamen yöneterek verilen görevi yerine getirebilmektedir.
İnsansız Hava
Aracı fikri Tesla’nın 19.yy’da yayınladığı bir makale ile ilk kez ele
alınmıştır. Otomatik stabilizasyon, uzaktan kontrol ve kendi kendine sevk ve
idare gibi 3 önemli teknolojiyle birlikte İHA’lar geliştirilmiş ve İkinci Dünya
Savaşı’nda özellikle Vietnam Savaşı’nda 3500 operasyonda kullanılarak
kendisinden oldukça faydalanılmıştır. Fakat başarısına rağmen savaş sonrasında
bütçesi azaltılarak bu konuda yapılan çalışmalar gittikçe azaltılmıştır. 1982
yılında, Lübnan Savaşı’nda İsrail İHA’larının oynadıkları rol bir dönüm noktası
olmuş ve daha sonra bu konuya gösterilen ilgi giderek artmıştır. Artık ülkelerin
gelecek hedeflerinde İHA’lara fazlaca yer ayrılmaktadır. Amerikan Hava
Kuvvetleri 2020 yılına kadar uçaklarının %40’ının insansız olmasını
planlamaktadır.
Avantajları
İHA’ların tercih
edilmesindeki ana etkenler şu şekildedir:
- İnsan taşımaması sayesinde orduların yetiştirilmesi en maliyetli personeli pilotların can güvenliğinin tehlikede olmaması; risk alınıp tehlikeli operasyonlarda kullanılabilir olması (Düşman hattını geçerek iç bölgelere gitmek, nükleer patlama ardından bölgede gözetleme ve örnek toplama)
- Mürettebat yükünün olmaması
- Kokpit için gerekli yere ihtiyaç olmaması
- Manevra ve operasyon kabiliyetinin insan kabiliyetleriyle sınırlanmaması (yorgunluk – çalışma saati – g kuvveti)
- Fark edilme ve vurulma olasılığının düşük olması
İHA’ların Sınıflandırılması
- Büyüklük, irtifa, uçuş süresi ve faydalı yük kapasitesine göre: Micro – Mini – Küçük – Taktik – Operatif – Stratejik
- Faydalı yük türüne göre: Silahlı – Silahsız
- Yakıt türüne göre: İçten yanmalı motorlu – Elektrik motorlu
- Uçuş yöntemine göre: Sabit kanatlı – Döner Kanatlı
- Komuta biçimine göre: Uzaktan komutalı – Otomatik pilotlu
- Kullanım amacına göre: Sahte/Hedef – Keşif/Gözetleme – Atak/Saldırı – Lojistik destek
- Kalkış ve iniş yöntemine göre: Rampadan fırlatılan – Pistten Kalkan – Uçaktan Bırakılan – El ile fırlatılan – Gövde üzerine iniş yapan – Paraşütle iniş yapan
Askeri alanlarda İHA’lar
İnsansız Hava
Araçları askeri alanda en çok gözetleme amacıyla kullanılsa da saldırı amacıyla
da kullanılmaktadır. Modern çağda savaşla özdeşleşen İHA’nın kullanıldığı en
bilinen örneklerden biri Vietnam Savaşı’dır. Yüksek hızlı, radyo kontrollü Ryan
Firebee’ler yaklaşık 3500 operasyonda kullanılmıştır. Yakın zamandaki örneklerinden
biri Amerikan Hava Kuvvetlerine ait Predator uçağının Afganistan’daki
operasyonlarda, gözetleme görevlerinin yanı sıra havadan karaya füze yollama
görevini de yerine getirmiş olmasıdır. Aynı zamanda 2005 yılı içerisinde Afganistan
ve Irak’ta taktik İHA sistemleri ile 100bin saatin üzerinde uçuş
gerçekleştirilmiştir ve bu süre her yıl 3’e katlanarak devam etmektedir.
İHA’larda halen
mevcut olan veya yakın zamanda kazandırılması öngörülen askeri amaçlara dönük yetenekler
şu şekilde sıralanabilir:
- Keşif, taktik keşif ve gözetleme
- Bomba veya füzeli hava atakları
- Endirekt (görmeyerek) atışlar için ileri gözetleyicilik
- Özel operasyonlar ve psikolojik harekat
- Sınırların kontrolü ve korunması
- Mayın arama ve imha
- Sağlık ve askeri malzeme bütünleme ikmali
- Kaçakçılık ile mücadele
- Kimyasal, biyolojik ve radyolojik tarama
- Denizcilikte gemi tanıma ve tecrit
- Muharebe arama ve kurtarma
- Hava radyolink ve role görevi
- Noktadan noktaya kargo teslimi
- Hava durumu veri toplama
Sivil Alandaki Kullanımları
Amazon online
alışveriş şirketi kazançlarını arttırmak ve daha hızlı teslimat yapabilmek
adına belirli şartları sağlayan teslimatları uçan robotlarla adrese teslim edebilmek
için bir sistem geliştirdi. Amazon Prime Air adı verilen bu sistemle 2,5
kilograma kadar olan paketler yaklaşık yarım saat içinde “octocopter”
kullanılarak adrese teslim edilebilecek. Aynı şekilde UPS ve Dominos firmaları
da bu yönde çalışmalar yaptıklarını duyurdular. Facebook ve Google da interneti
bulunmayan alanlar üzerinde güneş enerjisiyle çalışan İHA uçurarak bu alanlara
internet servisi sağlamayı planlıyor.
Günümüzde maker
kültürü içinde kendine bir yer bulması; hafif, ucuz ve taşınılabilir olması ve
birçok farklı projede kullanılabilmesi İHA’ları daha popüler hale getirmiştir.
İnternette birçok sitede İHA’lar hakkında onlarca farklı gelişme ve yapım
süreci kullanıcılar tarafından paylaşılıyor. Amatör Drone’ların hızla
yaygınlaşmasını Parrot markasının iki yılda 300binden fazla Drone satmış olması
açıkça göstermektedir.
Türkiye’deki Durum:
Ülkemizde
havacılık tarihinde çok önemli adımlar atılmış ancak bu girişimler bir şekilde
kesintiye uğratılmıştır. Nuri Demirağ 1930’lı yıllarda uçak imal eden tesisler
kurmuş ancak bir şekilde engellenmiş. Aynı şekilde Vecihi Hürkuş kendi uçağını
imal etmiş ama sertifikasyon bahanesiyle önü kesilmiştir. Cumhuriyetin ilk
yıllarında atılan bu adımlar sonradan devam etmemesiyle ülkemiz havacılık teknolojileri
alanında geri kalmıştır. Ancak Amerika ve Avrupa
ülkelerinin 100 yıllık
çalışmaları onları şu
anki konumlarına taşımıştır.
İnsansız Hava Araçları Niçin Milli ve Özgün
Olmalı?
Akıllı silah
sistemi kapsamında yer aldıkları için İHA sistemlerinin yabancı ülkelerden alımı
füze rejimi kurallarına tabidir. Ayrıca elektronik ve yazılım sistemlerinin
yurtdışından tedarik edilmesi bağımsızlık adına ciddi sorunları da beraberinde
getirecektir. İHA’lar tamamen bilgisayar kontrolü ile uçuşlarını
gerçekleştirmektedir. Uçuş yazılımının kaynak kodları da makine dili olarak mikroişlemci
içine gömülüdür. Yurtdışından tedarik edilen İHA sistemlerinin de kodlarına
erişim sağlanamayacağı için yazılımın İHA’yı işlevsiz hale getirecek; hatta
aleyhimizde kullandırılabilecek şekilde zararlı olma riski de beraberinde gelecektir.
Örneğin birkaç satır kod sayesinde İHA’nın sınır dışı operasyonlarda
kullanılması engellenebilir. Bu nedenle Silahlı Kuvvetlerimizin havadan keşif
ve istihbarat alanındaki yoğun ihtiyaçları stratejik öneme sahip bu sistemlerin
tamamen yerli olmasını gerektirmektedir.
Türkiye’nin Yerli İHA’ları
İnsansız
sistemlerde Türkiye’nin vizyonu, insansız sistemlerin özgün tasarımı ve
üretimini gerçekleştirerek ulusal ihtiyaçları karşılamak ve küresel ölçekte
rekabet edebilmek olarak belirlenmiştir. Bu vizyona ulaşmak için stratejik
amaçlar oluşturulmuş ve 2005-2023 yılları arası 3 döneme bölünerek hedefler belirtilmiştir.

olma yolunda da önemli bir mesafe kat etmiştir.

Bu konuda Türkiye’de
yapılan çalışmalardan bir diğeri de Baykar Makina’ya aittir. Baykar 1984’te
kurulmuş ve 2000’li yıllara kadar otomotiv firmalarına yan sanayi olarak
çalışmıştır. 2000’li yıllardan itibaren İHA sistemlerinin milli olarak
tasarlanıp üretilmesi amacıyla yoğun bir Ar-Ge çalışması sürecine girmiştir.
İHA projeleri kapsamında birçok sistemi ülkemizde ilk kez geliştiren Baykar Makina,
yurtdışından sadece rafta hazır olan malzemelerden bazılarını alarak, böylesine
ileri teknoloji alanında %93’lük yerlilik oranını yakalamayı başarmıştır ki sektör
ortalaması %50 civarındadır.
Baykar’ın TSK
envanterine girmiş 3 adet milli ve özgün hava aracı sistemi mevcuttur. Bunlar:
- Bayraktar Sabit Kanat Mini İnsansız Hava Aracı: Yakın menzil keşif maksatlı elden atılan, gece gündüz uçuş yapabilen bir sistem. 2007 yılından bu yana Kara Kuvvetleri, Jandarma, Özel Kuvvetler, Emniyet Teşkilatı tarafından kullanılıyor. TSK envanterinde milli ve özgün olarak giren ilk insansız hava aracı sistemi. 100 bin üzerinde uçuş sortisi var.
- Malazgirt Döner Kanat Mini İnsansız Hava Aracı: Terörle mücadelede kullanılmak üzere otomatik uçuş özelliklerine sahip mini robotik helikopter. Mayıs 2009’da Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na teslim edilmiştir.
- Bayraktar Taktik İnsansız Hava Aracı: Nisan 2014’te ilk uçuşu gerçekleştirmiştir. 24 saat 34 dakika havada kalarak ve 27bin feet irtifaya çıkarak Türkiye Havacılık tarihinin rekorlarına imza atmıştır. 35 kg faydalı yük taşıyıp, 150 km haberleşme menzili mevcuttur. Aralık 2015 tarihinde de üzerine Roketsan’ın geliştirdiği 2 adet anti-tank füzesi UMTAS takılan Bayraktar hedefi 8km’den %100 isabetle vurmuştur. Türkiye 2008’den beri Amerika’nın ürettiği silahlı İHA’dan almak istiyordu ancak girişimler sonuçsuz kalmıştı. ABD, Çin, İsrail ve İran’ın ardından Türkiye kendi silahlı İHA’sını üreten 5. ülke oldu. Bu alanda ABD’nin Predator ve Reaper’ları, İsrail’in Hermes’i, Çin’in ALIT’ı ve İran’ın ise Shaded 129 adlı İHA’ları mevcuttur.
Son videoda roket infilak etmiyor mu? Sadece hedefe ulaşabilirğini mi test etmişler
YanıtlaSilHedefe ulaşabilirliği test etmişlerdir muhtemelen.
Silseo paketi satin almak i�in sitemizi ziyaret edebilirsiniz
YanıtlaSil